Overslaan naar inhoud

Joost Sizoo

Huisfotograaf Popburo (late jaren zeventig – 1988)
28 juni 2026 in
Jan van Herp

Joost Sizoo werd eind jaren vijftig geboren in De Bilt. Al van jongs af aan was hij bezig met muziek en fotografie: zijn broer leerde hem fotograferen en zelf foto's afdrukken in de eigen doka. Rond zijn veertiende verloor hij tijdelijk zijn interesse in fotografie, maar zijn muziekpassie bleef — hij leerde gitaar en basgitaar spelen. Poparchiefgroningen

In 1975 vertrok de achttienjarige Sizoo vanuit De Bilt naar Groningen om te studeren. Daar herleefde zijn fotografiepassie en speelde hij zijn eerste bandjes. Via een advertentie belandde hij bij de band Topsy Turvy Live, waarmee hij van 1976/1977 tot ongeveer 1983 veel optrad op studentenfeesten en in nachtkroegen als de Koffer, de Kattenbak en Talk of the Town. Poparchiefgroningen

Topsy Turvy Live was voor bemiddeling aangesloten bij het Popburo, dat draaide op vrijwilligers. Sizoo wilde een handje helpen bij het mededelingenkrantje — aanvankelijk gemaakt met een stencilmachine, later uitgegroeid tot het blad Syncope, met ruimte voor foto's. De ideale combinatie van zijn twee hobby's. Poparchiefgroningen

Ondertussen stopte Sizoo met zijn reguliere studie en ging hij aan de foto-vakschool studeren. Het Popburo was een grote speeltuin voor hem: hij had veel vrijheid in wat hij fotografeerde, al werd dit bemoeilijkt door de "bizar slechte zaalverlichting in vele zalen." Zijn achtergrond als muzikant hielp hem anticiperen op het beeld. Poparchiefgroningen

In 1986 verdween Syncope en werd het blad Demo opgericht, met nog meer ruimte voor artistieke fotografie. In 1988 hielden zowel het Popburo als Demo op te bestaan, wat meteen het einde markeerde van zijn loopbaan in de muziekfotografie. Poparchiefgroningen

Joost was achttien jaar als docent fotografie verbonden aan de USVA, het cultureel studentencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Zichtlijn

Vanaf 1993 werkte hij als vrijwilliger bij Noorderlicht (inmiddels een internationale fotomanifestatie) en van 1995 tot 2001 in dienst aldaar. Daarna werd hij freelancer, fotografeerde landschappen en gaf cursussen. Hij bleef ook muziek maken, in de band Swampyard. Eind 2008 doneerde hij zijn omvangrijke foto-archief uit de Popburotijd aan Poparchief Groningen. Poparchiefgroningen

Deel deze post
Archief