Bandleden George van der Weij (gitaar) en Peter van Linschoten (bas) zitten rond 1980 in de groep Pop the Question. Als die band er in '81 mee stopt wordt Beatniks opgericht - met drummer Abel Hofman en zanger/gitarist Rein van der Weij. Op donderdag 21 januari 1982 doet de band een eerste optreden, in Vera op een Brain Damage avond. Ook staat Beatniks niet lang daarna in Simplon en in het RKZ Café. Midden 1982 volgt een tournee door Duitsland met de eveneens Groningse bands La Danza Moderna en The Next. In augustus '82 staat Beatniks op de derde aflevering van Sterren in het Bos en in december doen ze Rajakimoes in Stadskanaal aan. Via AD Tapes (het labeltje van André Salters) komen een tweetal cassettes uit.
De Beatniks
27 juni 2026
in
Jan van Herp