Overslaan naar inhoud

De Groninger Groependag

Jaarlijks podium voor lokale bands · 1981–1985
26 juni 2026 in
Jan van Herp

De Groninger Groependag was het jaarlijkse speerpunt van het Popburo: een grote muziekdag in de Oosterpoort waarbij tientallen Groninger bands de kans kregen zichzelf te presenteren aan publiek, persmensen en podiumboeker uit het hele land.

Het concept was geniaal in zijn eenvoud: geef lokale bands de kans op een professioneel podium, zorg voor een vol huis en nodig de juiste mensen uit Hilversum uit. Voor veel bands was de Groependag hun eerste serieuze optreden voor een groot publiek.

1981

De eerste editie van de Groninger Groependag vond plaats in 1981. De Oosterpoort bood het decor voor een reeks lokale bands die zichzelf konden laten horen. Het festival groeide snel uit tot een begrip in de regionale muziekscène.

1982

Op 5 mei 1982 organiseerde het Popburo het Bevrijdingsfestival. In 1982 bijt Elise het spits af en treden de Groningse bands Second Skin, La Danza Moderna en Katzenjammerkidz op. Ook Rooie Rinus & Pé Daalemmer stonden op het programma. Powerplay en de Margriet Eshuis band waren de hoofdacts.

1983

In 1983 werd door gemeentelijke bezuinigingen voor het eerst een kleine entree geheven. Desondanks stroomden zo'n 2.500 toeschouwers naar de tent in het Noorderplantsoen. Hoofdact was Het Goede Doel. Groningse bands Qua Dance, Non Alignment Pact, 12" From Heaven en Big Domela waren de lokale helden.

1984

In 1984 koos het Popburo voor een alternatief programma: La Nuit Americaine en Claire Obscure. Ook traden de Halloween Blues Band, Mystery Machine en After Midnight op. Hoofdact was hardrockgroep Vandenberg.

1985

In 1985 koos het Popburo voor de Oosterpoort als locatie: een presentatiedag voor Groninger groepen, met in de kleine zaal vanaf 15:00 uur I Spy, The Beatniks, Splitsing en Sabrosa. In de foyer en de grote zaal volgden meer optredens, aangevuld met video's van concerten van Groningse en internationale bands.

Grote Prijs van Nederland — Groninger voorronde

Het Popburo was ook betrokken bij de voorronde van de Grote Prijs van Nederland in Huize Maas. Frits Roelsma liet in een interview weten dat de grootste waarde van dit evenement lag in de kans voor jonge bands om aan de weg te timmeren en bekendheid te vergaren. Bands uit Veendam (Face To Face), Winschoten (Wild Bunch) en Groningen zelf (Swish, Johnny Baby & the Liberators, De Ziffels) namen deel. De Kleine Prijs van Groningen ging naar de band Catfever.

"Het grootste nut is voor jonge bands om aan de weg te timmeren, verdere bekendheid te krijgen. Spelen voor een volle zaal, terwijl mensen uit Hilversum ook komen kijken."Frits Roelsma (Popburo) over de Grote Prijs van Nederland, Huize Maas