Overslaan naar inhoud

Erfenis en Opvolgers

Wat bleef en wie volgde
26 juni 2026 in
Jan van Herp

Ondanks het dramatische einde heeft het Popburo een erfenis nagelaten die tot op de dag van vandaag voelbaar is in de Groningse muziekcultuur.

Wat bleef

Het Poparchief Groningen omschrijft het positief: "Een aantal zaken die uitgegaan zijn van het Popburo (en voorganger St. Geluid) vormen achteraf een positieve bijdrage aan de popcultuur in Groningen. Met name de studio en de oefenruimtes in het Viadukt zijn op langere termijn waardevol gebleken."

Het Viadukt bestaat anno 2026 nog altijd — zij het op een nieuwe locatie na de herinrichting van de ringweg. Meer dan 120 bands repeteren er wekelijks. De naam Viadukt, de oefenruimte-filosofie en de nadruk op lage kosten voor muzikanten: het zijn allemaal directe erfenissen van het Popburo-denken.

Opvolgers in de Groningse Poporganisatie

Stichting Groninger Poppodia1989–2004

De directe opvolger als regionale popkoepel, opgericht na het faillissement van het Popburo.

Groverpop2002–2009

Opgericht door de mensen achter het Rode Oortjes Festival. Behartigt de belangen van regionale bands, vanaf 2004 als officiële popkoepel van de provincie Groningen. Gehuisvest in Simplon (2002–2006) en later in Het Viadukt. Eindigt in 2009 na intrekking van de provinciale subsidie.

POPgroningen2010–heden

De huidige popkoepel, aangewezen door de provincie als opvolger van Groverpop. Actief met onder meer de Groninger Popprijs en Local Heroes-avonden.

Poparchief Groningen

In november 2006 lanceerden het GAVA (Gronings Audiovisueel Archief) en de Groninger Archieven de website poparchiefgroningen.nl. De collecties van Vera, Simplon en Popburo — foto's, posters, flyers en audiovisueel materiaal — vormen de basis. Koen van Krimpen, auteur van Nothing Going On In The City, was een van de grondleggers via zijn Dossier Popmuziek Groningen. Zijn werk heeft veel van de Popburo-geschiedenis bewaard voor het nageslacht.