Overslaan naar inhoud

Oprichting en de Beginjaren

Van idee tot vereniging · 1976–1980
26 juni 2026 in
Jan van Herp

1976

In 1976 ontstaat het idee vanuit het Groninger poppodium Simplon aan het Boterdiep 73: een bureau oprichten waarbij popgroepen zich kunnen aansluiten en van waaruit het gebruik van oefenruimtes en het maken van demo-opnames wordt geregeld.

Het concept was simpel maar krachtig: demo-opnamen zouden kunnen worden gebruikt om naar potentiële afnemers te sturen, zodat podiums en promotors konden horen wat een band voorstelde. Daarnaast moest het bureau als boekings- en bemiddelingskantoor gaan fungeren. Arnold Voerman staat als een van de initiators van dit plan vermeld in het Poparchief.

1979

Na drie jaar voorbereiding was het zover. Op 29 november 1979 werd de akte voor de Vereniging Popburo Groningen geregistreerd. Initiatiefnemer en stimulator was Frits Roelsma, die tevens voorzitter werd van het verenigingsbestuur. Bovendien trad hij meteen als stagiaire in dienst van diezelfde vereniging — een unieke constructie die de bevlogenheid van de pioniers weerspiegelt.

De vereniging streefde ernaar een krachtenbundeling van popgroepen, podia en individuele muzikanten te bewerkstelligen en daarmee de ontwikkeling van de popmuziek in de stad Groningen en omgeving te bevorderen en te stimuleren.Archieftoegang 1440, Groninger Archieven

De doelstellingen waren breed geformuleerd: boeking en bemiddeling ('B & B' in de notulen), maar ook de belangenbehartiging van popgroepen én concertbezoekers. Het Popburo trachtte zoveel mogelijk optredens te arrangeren voor de aangesloten groepen, en tegelijkertijd het aantal poppodia en oefenruimten in Groningen te laten toenemen.

1980

In 1980 verleende de gemeente Groningen subsidie om het Popburo te laten fungeren als popkoepel. Het betrof het geld dat eerder bestemd was voor de falende Stichting Geluid. Deze financiële steun gaf de jonge vereniging de middelen om haar ambities daadwerkelijk te verwezenlijken. Lucy Coopman trad in 1980 aan als medewerker en bleef dat tot 1981.

Het democratisch gehalte van het Popburo was van fundamenteel belang voor de oprichters. Dat bleek echter meteen ook een zwakte: beleidsuitgangspunten laten vaststellen in een democratische organisatie vol bevlogen maar drukbezette muzikanten was buitengewoon lastig. Het bestuur functioneerde vrijwel van meet af aan matig en kende bij voortduring nieuwe vacatures. Tegenover enthousiasme en inzet stond een onthullend gebrek aan continuïteit.

De Structuur van de Vereniging

De Vereniging Popburo Groningen was opgezet als een echte democratische vereniging waarbij bands zich konden aansluiten en meestemmen. In de praktijk werden de werkzaamheden echter grotendeels bepaald door de ideeën en ambities van een kleine groep geestdriftige medewerkers die Frits Roelsma om zich heen verzameld had.